для психічного здоров'я.
Якщо людина - особливо дитина - думає, що вона бездарна, не симпатична та не потрібна, то вона починає поводити себе відповідно до цієї оцінки.
Популярна дитина зазвичай ініціативна у контактах, чутлива до переживань інших, доброзичлива, визнає заслуги товаришів по грі та співпереживає їм. Іншими словами, популярна дитина вміє спілкуватися та не є егоїстичною. На її популярність впливає і дорослий, неприязнь або симпатія якого, передається групі та
позначаються на відносинах дітей один до одного.
Батьки самі повинні усвідомлювати межу та пояснити її дитині.
Вміти досягати свого - добре, але потрібно вміти вибирати для цього методи, котрі не принижують та не кривдять інших.
Справжній лідер - той, хто досягає вершин не за рахунок інших, а разом з ними. Важливо розвивати у дитини-лідера відповідальність за команду, цінність спільної справи, а не власних амбіцій.
Батькам дитини з лідерськими здібностями дуже важливо допомогти своєму чаду знайти справу, в якій вона буде самовиражатися.
Для когось такою справою стає спорт, для іншого шкільне наукове товариство, для третього - організація випуску шкільної газети і т. п. Лідерські здібності, які не можуть реалізуватися, часто руйнують дитину з середини, перетворюючись на заздрість, марнославство, ревнощі до успіхів інших.
Діти-лідери часто дуже чутливі до оцінки їх діяльності, болісно сприймають критику, помилки та невдачі.
Дуже важливо з малих років вчити дитину сприймати критику як стимул до розвитку, помилки - як уроки, а невдачі - як неминуче явище на шляху до бажаної мети.
Дуже важливо з малих років вчити дитину сприймати критику як стимул до розвитку, помилки - як уроки, а невдачі - як неминуче явище на шляху до бажаної мети.