11.09.11

психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ  УКРАЇНИ

                                                                        Н А К А З

 N 691 від 19.10.2001


Про затвердження
Положення про психологічний кабінет
дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів


     На виконання  наказу  Міністерства  освіти і науки України та
Академії  педагогічних  наук  від  15  серпня  2001  р.  N  592/33 ( v0592290-01 )  про  забезпечення розвитку психологічної служби в системі освіти України та з метою забезпечення належних умов праці практичним психологам  (соціальним  педагогам) навчальних закладів
Н А К А З У Ю:

     1. Затвердити Положення про психологічний кабінет дошкільних,
загальноосвітніх та інших навчальних закладів (додається).

     2. Міністру  освіти  Автономної Республіки Крим,  начальникам
управлінь освіти і науки обласних,  Київської та  Севастопольської
міських державних адміністрацій зобов'язати керівників дошкільних,
загальноосвітніх та інших навчальних  закладів  системи  загальної
середньої  освіти  виділити  окремі  приміщення  для психологічних
кабінетів   і   забезпечити   їх   відповідним   обладнанням    та
устаткуванням.

     3. Контроль   за   виконанням   даного   наказу  покласти  на заступника державного секретаря  Науменка Г.Г.

                    Державний секретар                                                             В.О.Зайчук

                                      Затверджено
                          Наказ Міносвіти і науки
                                      України
                                      19.10.2001 N 691

                            Положення
    про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти

                      1. Загальні положення

     1.1. Психологічний  кабінет  дошкільних,  загальноосвітніх та
інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти (далі
-  навчальних  закладів)  - це спеціально обладнане приміщення для
здійснення   професійної    діяльності    практичного    психолога
(соціального педагога).

     1.2. В   кабінеті  забезпечується  своєчасне  і  систематичне
вивчення психофізичного,  соціального  розвитку  дітей  та  учнів,
мотивів   їх   поведінки   і  діяльності  з  урахуванням  вікових,
інтелектуальних,  фізичних,  статевих  та   інших   індивідуальних
особливостей.   Кабінет   діє   з   метою  виявлення  і  створення
оптимальних   соціально-психологічних   умов   для   розвитку    і
саморозвитку дітей та учнів,  сприяє виконанню освітніх і виховних
завдань навчальних закладів.

     1.3. Робота в психологічному кабінеті здійснюється відповідно до  Положення  про  психологічну  службу  системи  освіти України,
затвердженого наказом Міністерства освіти України  від  03.05.1999
р.  N  127  (  z0922-99  )  (зареєстровано  в Міністерстві юстиції
України 30.12.1999 р.  за N 922/4215),  із змінами і доповненнями,
затвердженими  наказом  Міністерства  освіти  і  науки України від
07.06.2001 р.  N 439 ( z0570-01 )  (зареєстровано  в  Міністерстві
юстиції   України   09.07.2001  р.  за  N  570/5761),  у   тісному
взаємозв'язку з іншими навчальними  кабінетами,  з   використанням
технічних  засобів,   методичного,   довідкового  та  роздаткового
матеріалу.

     1.4. Навчальний заклад забезпечує організаційні, фінансові та
матеріальні умови,  необхідні  для  функціонування  психологічного
кабінету.   Приміщення,  обладнання,  майно  кабінету  утримується
навчальним закладом на безстроковому користуванні та  оперативному
управлінні.

     1.5. У психологічному кабінеті можуть надаватися користувачам
додаткові платні послуги згідно з законодавством України.

     1.6. Дане Положення є обов'язковим  для  навчальних  закладів
незалежно  від  форм  власності  і  визначає  загальні  Вимоги  до
розташування,  обладнання,  оформлення психологічного кабінету  та
ведення документації.

     1.7. Діяльність  у  психологічному  кабінеті  регламентується
законами      України,      іншими      законодавчими      актами,
нормативно-правовими   документами  психологічної  служби  системи
освіти України,  затвердженими в установленому порядку навчальними
програмами і планами, а також цим Положенням.

         2. Призначення психологічного кабінету та вимоги до його оформлення

     Психологічний кабінет повинен мати  два  приміщення:  робочий
кабінет практичного психолога (соціального педагога) та навчальний
психологічний кабінет.

     2.1. Робочий  кабінет  практичного   психолога   (соціального
педагога)     призначений      для    проведення    індивідуальної
психодіагностичної,  корекційно-відновлювальної  та   розвивальної
роботи;  індивідуальної  консультаційної роботи з учнями (дітьми),
педагогічними працівниками,  батьками,  а також для підготовки  до
занять,  тренінгів,  виступів;  обробки  результатів психологічних
обстежень та оформлення висновків і рекомендацій.
     Робочий кабінет  розташовується  в  зручному для відвідувачів
місці.  На  вхідних  дверях  закріплюється  табличка   "Практичний
психолог"  ("Соціальний  педагог"),  на  видному  місці  -  графік
роботи, затверджений керівником навчального закладу.
     Під робочий  кабінет  відводиться  кімната  площею  не  менше 12 кв. м.

     2.2. Навчальний   психологічний   кабінет   призначений   для
Проведення   занять   з   дітьми   та   учнями  (навчальні  курси,
факультативні заняття, психологічні гуртки, практикуми, тренінги);
групової діагностичної, розвивальної  та психокорекційної роботи з
учнями (дітьми),  психологічної просвіти педагогічних працівників,
батьків;  систематичного  підвищення  рівня психологічної культури
всіх учасників навчально-виховного процесу.
     Навчальний психологічний   кабінет   розташовується  поруч  З
робочим кабінетом практичного психолога (соціального Педагога). На
вхідних дверях закріплюється табличка з назвою:
   "Навчальний психологічний кабінет".

     2.3. Оформлення  психологічного  кабінету повинно відповідати
рекомендованим     санітарно-гігієнічним,     технічним     нормам
(освітленості,  температури, вологості, швидкості руху повітря) та
естетичним вимогам.
     Психологічний кабінет   розташовується   в   приміщеннях    з
достатнім  природним  та штучним освітленням,  звуковою ізоляцією,
необхідною  кількістю  розеток.  Кімнати   повинні   забезпечувати
психотерапевтичний   ефект.   Підвищенню   комфортності   сприяють
кімнатні рослини, акваріуми, зображення природи тощо.
     Для кращого  розсіювання  та  відбиття  світла рекомендується
стелю фарбувати у білий колір.
     Якщо вікна  у  приміщенні виходять на сонячний бік,  то стіни
краще  оформляти  у  прохолодні  тони:   блакитний,   зеленуватий,
салатний.  Для  приміщень  з  вікнами,  орієнтованими  на  північ,
північний захід,  північний схід більше підходять  кольори  теплої
гами: жовтуватий, світло-рожевий, пісковий.
     Підлога, незалежно від  матеріалу,  з  якого  вона  зроблена,
повинна мати темніший колір, ніж стіни.
     Приміщення слід  оформляти  з  урахуванням  вимог   сучасного
дизайну.  При  оформленні  психологічного  кабінету рекомендується
створення    кольоро-світлової    композиції     з     урахуванням
психофізіологічного ефекту кольорів.

     3. Матеріально-технічне оснащення

     3.1. Робочий   кабінет   практичного  психолога  (соціального
педагога) рекомендується укомплектувати:
     меблями: письмовий та журнальний стіл,  стільці,  2-3 крісла,
шафи   секційні   для   зберігання   книг,    навчально-методичних
матеріалів, довідково-інформаційної документації, архіву тощо;
     сейфом для зберігання обліково-статистичної  документації  та
документації   для  службового  використання,  аудіо-відео  касет,
дискет тощо;
     килимами для підлоги та пилососом для їх чищення;
     оргтехнікою: комп'ютером,  принтером, ліцензованим програмним
забезпеченням,   сканером,   ксероксом,  телевізором,  диктофоном,
аудіовідеотехнікою з достатньою  кількістю  касет,  діагностичними
засобами, проекційною апаратурою та пристроями для її використання
(екран,  зашторювання,  пульт дистанційного  управління  та  ін.),
кольорово-освітлювальною  системою,   освіжувачем  та  іонізатором
повітря, засобами зв'язку тощо;
     канцелярськими приладдями:   папером  (білим  та  кольоровим)
форматом А4,  блокнотом АЗ,  фліп-чартом, маркерами, фломастерами,
матеріалами для творчих занять (клей,  пластилін,  фарби, іграшки,
ляльки та ін.) тощо.

     3.2. Обладнання навчального психологічного  кабінету.  Робочі
місця учнів (дітей) і практичного психолога (соціального педагога)
обладнуються  відповідно  до  вимог  наукової  організації  праці, ергономіки,   з   дотриманням   правил   техніки   безпеки.   Вони обладнуються  з   урахуванням   специфіки   діяльності   кабінету;
     психо-діагностична робота,   викладання   навчальних  курсів,
психологічна  просвіта  учасників   навчально-виховного   процесу.
Робочі  місця  учнів  (дітей) - столи,  які зручно переміщувати по кабінету.  З шаф найбільш зручними є секції,  що  мають  пересувні   полички і напівполички;
     психологічні тренінги,       практикуми,       розвантаження,
психотерапія.  Приміщення  устатковується 10-15 м'якими кріслами з
високими  підголовниками  і  вмонтованими  в  них   гніздами   для
підключення   індивідуальних   наушників,   килимом  для  підлоги,
природно-декоративними елементами  (рослини,  акваріуми,  фонтани) тощо.
     Навчальний психологічний      кабінет багатопрофільного використання може обладнуватись і іншим устаткуванням, виходячи із специфіки діяльності та функціонального призначення.

     3.3. Психологічний    кабінет     оснащується     комплектами
підручників  по класам (групам),  навчально-методичних посібників,
методичних рекомендацій,  затверджених навчальних програм, фахових періодичних  видань  (журнали  "Практична  психологія та соціальна
робота",  "Журнал  для  батьків",  "Обдарована  дитина"  та  ін.),
тестових методик, бланків, допоміжних матеріалів.

     3.4. Облік   товарно-матеріальних   цінностей  психологічного
кабінету навчальних закладів здійснюється в установленому порядку.

              4. Матеріали та документація кабінету

     Матеріали та     документація     психологічного     кабінету
розділяється за категоріями:
     1. Нормативно-правова.
     2. Навчально-методична.
     3. Довідково-інформаційна.
     4. Обліково-статистична.
     5. Для службового використання.

     4.1. До  нормативно-правових  документів   належать:   закони
України,  постанови  Верховної  Ради  України,  Кабінету Міністрів
України,  накази,  розпорядження.  Положення Міністерства освіти і
науки  України,  управлінь  (відділів)  освіти  і  науки  місцевих
державних  адміністрацій  щодо  діяльності  психологічної   служби
системи освіти України.

     4.2. До навчально-методичних матеріалів належать: підручники,
навчально-методичні посібники,  збірники методичних  рекомендацій,
навчальні програми (плани), фахові періодичні видання тощо.

     4.3. До    довідково-інформаційних    матеріалів    належать:
матеріали  науково-практичних   конференцій,   семінарів,   нарад,
тематичні  проспекти  (буклети),  доповіді,  виступи  на педрадах,
навчально-тематичні плани роботи з учнями (дітьми),  педагогічними
працівниками, батьками тощо.

     4.4. До   обліково-статистичних  документів  належать:  облік
товарно-матеріальних цінностей  психологічного   кабінету,   плани
роботи   практичного   психолога  (соціального  педагога)  на  рік
(місяць), форми статистичної звітності встановленого зразка тощо.

     4.5. До матеріалів для службового використання належать:
     індивідуальні картки  психолого-педагогічного діагностування,
журнали       індивідуальних        консультацій,        протоколи
корекційно-відновлювальної    та  розвивальної  роботи,  матеріали
психолого-педагогічних  консиліумів,   тексти   (ключі)   тестових
методик, опитувальники, анкети, бланки відповідей тощо.
     Доступ до обліково-статистичних документів та документів  для
службового   використання   регулюється  завідуючим  психологічним
кабінетом відповідно до положень Етичного  кодексу  психолога  (за
винятком офіційних звернень правоохоронних і судових органів).
     Крім того,  в  психологічному  кабінеті  має  бути   наступна
інформація:
     список телефонів (адреси) місцевих  спеціалізованих  центрів,
служб, консультацій медико-психологічного профілю;
     телефони (адреси)  районного  (міського),  обласного  центрів
практичної психології і соціальної роботи (методистів-психологів).
      5. Завідування психологічним кабінетом

     5.1. Завідування    психологічним    кабінетом   покладається
керівником   навчального   закладу   на   практичного    психолога
(соціального педагога).

     5.2. Завідуючий  кабінетом  несе  відповідальність  за  зміст
роботи психологічного кабінету,  планування діяльності та  ведення
документації,  зберігання  та правильне використання обладнання та
інших матеріальних цінностей.

     5.3. До   обов'язків   завідуючого   психологічним  кабінетом
входить:     систематичне поповнення     та удосконалення навчально-матеріальної    бази   кабінету,   забезпечення   роботи
технічних  засобів,  дотримання  правил  санітарії   та   гігієни,
протипожежної безпеки і поводження з електричними приладами.

     5.4. За  завідування  психологічним  кабінетом   здійснюється доплата згідно з законодавством України.





ЛИСТ

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


від 27 листопада 2000 р. № 109

Про тривалість робочого тижня
практичних психологів, соціальних педагогів

       На численні запити з місць щодо тривалості робочого тижня практичних психологів (соціальних педагогів) дошкільних, усіх типів загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти Український НМЦ практичної психології й соціальної роботи повідомляє таке.
       Статтями 21 (Психологічна служба в системі освіти) та 22 (Соціально-педагогічний патронаж) Закону України «Про освіту» визначено, що за своїм статусом практичні психологи й соціальні педагоги належать до педагогічних працівників.
       Ставки заробітної плати вчителів, викладачів та інших педагогічних працівників виплачуються за кількість годин педагогічної (викладацької) роботи, перелічених у підпунктах «а» - «з» пункту 64 «Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти» (наказ Міносвіти України від 15.04.93 р. № 102).
       Оскільки цією: Інструкцією визначено, що ставка заробітної плати лише практичних психологів спеціальних загальноосвітніх шкіл і шкіл-інтернатів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, виплачується за 20 годин педагогічної роботи на тиждень, то ставка заробітної плати практичних психологів (соціальних педагогів) усіх інших навчальних закладів виплачується за 40 годин роботи на тиждень.
       Наказами Міністерства освіти України від 20.10.95 р. № 295 та від 07.12.95. р. № 339 затверджені нормативи чисельності та норми часу на роботи, що виконуються практичними психологами (соціальними педагогами) системи освіти. Дані норми часу, розроблені та апробовані Національним центром продуктивності Міністерства праці України, передбачають 50% робочого часу практичних психологів і соціальних педагогів (як учителів та викладачів) на підготовку до основних видів діяльності, обробку результатів та оформлення висновків, планування і звітність.
       Тому пунктом 4.8 Положення про психологічну службу системи освіти України (наказ Міносвіти України від 03.05.99 р. №127, зареєстровано в Міністерстві юстиції У країни 30.12.1999 р. за №922\4215) за погодженням з Міністерством праці та соціальної політики, Міністерством фінансів України визначено, що тривалість робочого тижня практичного психолога (соціального педагога) - 40 годин. Але Із них 20 год. відводиться для роботи безпосередньо в навчальному закладі (психодіагностична, консультаційна, корекційно-відновлювальна та розвивальна робота, психологічна просвіта та навчальна діяльність), а 20 год. відводиться на підготовку до проведення соціально-психологічних заходів, обробку результатів досліджень, оформлення висновків, планування та звітність. Дані роботи практичний психолог (соціальний педагог) має право виконувати за межами навчального закладу (у бібліотеці, у навчально-методичних та наукових центрах, удома).
       Оскільки тривалість робочого тижня працівника психологічної служби становить 40 годин, то й 20 год., що відводяться для роботи безпосередньо в навчальному закладі, і 20 год., що можуть проводитись за межами закладу освіти, повинні бути відображені в плані роботи практичного психолога (соціального педагога) на місяць та в статистичному звіті згідно з нормативами часу на основні види роботи (додатки 2, 3, 4 до листа Міністерства освіти і науки України від 27.08.2000р. №1/9-352).


Директор центру В.Г.Панок
                         

Лист
Міністерства освіти і науки України

від 26.09.2012 № 1/9-683


"Щодо розподілу робочого часу у практичних психологів
та соціальних педагогів"


Враховуючі численні запити з місць Міністерство надає роз’яснення щодо розподілу робочого часу практичних психологів та соціальних педагогів.
Діяльність психологічної служби системи освіти здійснюється відповідно статті 21 та статті 22 Закону «Про освіту» та Положення про психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 02.07.2009 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07. 2009 р. за № 687/16703.
Відповідно до статті 50 Кодексу законів про працю України тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень. Підприємства і організації при укладенні колективного договору можуть встановлювати меншу норму тривалості робочого часу, ніж передбачено в частині першій цієї статті (стаття 50 із змінами, внесеними згідно із Законами № 871-12 від 0.03.1991, № 3610-12 від 17.11.1993).
Педагогічне навантаження вчителів, викладачів, вихователів та інших педагогічних працівників визначено Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти України від 15 квітня 1993 р. №102, погодженим з Мінпраці, ЦК профспілки працівників освіти і науки України, Мінфіном і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 травня 1993 р. за № 56 (із змінами).
Відповідно до Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом Міністерства освіти України від 20.12.1993 № 455 (із змінами), у межах робочого дня педагогічні працівники закладу освіти повинні вести всі види навчально-методичної та науково-дослідницької роботи  відповідно до посади, навчального плану і плану науково-дослідної роботи. Тому практичному психологу варто 20 годин відвести для безпосередньої роботи з учасниками навчально-виховного процесу (індивідуальна і групова психодіагностика, консультування учнів, учителів, батьків, корекційно-розвивальна робота тощо) та 20 годин ― на підготовку до проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор), обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.
Відповідно до наказу МОН України від 15.04.1993р. № 102 «Про затвердження Інструкції про порядок обчислення  заробітної плати працівників освіти» підпункту "а" пункту 64 підрозділу А розділу VI із змінами, внесеними  згідно з наказом Міністерства освіти і науки №118 від 24.02.2005р.,»ставки  заробітної  плати  (посадові оклади)  вчителів, викладачів,  вихователів  та  інших педагогічних працівників виплачуються: за 3 години педагогічної (викладацької) роботи на день (18 годин  на тиждень): ... практичним  психологам спеціальних загальноосвітніх  шкіл  (шкіл-інтернатів)... Норма годин на ставку встановлена, виходячи з 6 денного режиму роботи». При цьому спеціальна загальноосвітня школа (школа-інтернат) визначається як загальноосвітній навчальний заклад для дітей, які потребують корекції фізичного та (чи)розумового розвитку (п. 1 ст. 9 Закону "Про загальну середню освіту" від 13 травня 1999 р. № 651-XIV).
Просимо довести  зміст листа до керівників навчальних закладів.

Заступник міністра                          Б.М. Жебровський