01.03.11

Важко не купувати. Шопоголік. Оніоманія.


В наші дні сервісного благополуччя доступні всілякі теле-магазини, інтернет-магазини, численні каталоги, що дають можливість здійснювати покупки, не виходячи з дому. Велику популярність набувають кредитні картки - при списанні коштів у людини немає відчуття догляду грошей, як під час розплати готівкою. Вчені виявили, що коли виникає спонтанне бажання зробити покупку, на ділянці кори головного мозку, що відповідає за раціональне мислення, знижується активність.
Друга пастка - все краще та професійніше стає реклама. Все більш витончені способи переконання покупців у необхідності придбати той чи інший товар розробляються у сфері мерчандайзингу. Світло, запахи, звуки, розміщення товару, чарівність спеціально навченого продавця - все це спрямовано на зниження критичності і без того довірливого шопоголіка. А найпростіша установка "якщо ви це купите - це вирішить усі ваші проблеми" прямо таки створена для людей з низькою самооцінкою і незадоволеністю життям.
Людина, що має подібні проблеми, зовні може нічим не відрізнятися від звичайної і тим не менш, вона буде відчувати себе незадоволеною і шукати способи заспокоєння. Хтось вживає алкоголь, хтось палить або приймає наркотики, а хтось безконтрольно купує.
 Точно як відхід у віртуальний світ чи вживання алкоголю, покупка нової речі є способом поліпшити емоційний стан, який людина використовує, борючись з депресією.
В гонитві за приємними відчуттями людина тішить себе різними речами. Зробивши велику кількість безконтрольних покупок людина починає звинувачувати себе у марнотратстві, що призводить до появи нової причини для депресії і так по колу.
Ще однією причиною, котра змушує людей робити не обдумані покупки, є занижена самооцінка. Цей фактор особливо сильно впливає на жінок: покупки змушують їх відчувати себе більш успішними, яскравими та впливовими. Також покупки допомагають привести свій емоційний стан у норму, якщо людина відчуває самотність, розчарована або нудьгує.
 Зрозуміло, не кожна людина, яка любить ходити по магазинах і здійснює багато покупок, є шопоголіком, існує ряд ознак, за якими просту любов до нових речей можна відрізнити від дійсної залежності:
 - сильне бажання купувати, що неможливо контролювати, злість на самого себе через нездатність тримати себе в руках;
- коли людина опиняється в магазині, бажання здійснювати покупки настільки сильне, що людина купує до тих пір, поки не витратить усіх грошей;
- людина систематично здійснює безглузді покупки;
- будь-яка стресова ситуація пробуджує сильне бажання здійснити купівлю;
- єдиним способом відволіктися від нудьги або поганого самопочуття є купівля;
- безконтрольне здійснення покупок негативно позначається на відносинах в сім'ї, з друзями, на роботі.
Традиційно прийнято вважати, що шопоголізм - хвороба жінок. Статистика показує, що в основному це так, хоча невеликий відсоток чоловіків теж піддається цьому явищу. Чоловіки набагато більш вміло приховують свою пристрасть до покупок, і предмети, які вони купують, дещо відрізняються від жіночого списку.
Вони орієнтовані на придбання техніки, телефонів, машин, дорогого одягу. Рідко можна знайти чоловіка, який любить ходити по соціальним ринкам або купувати вживані стільникові. Жінки - шопоголіки воліють купувати їжу, одяг, прикраси, одні з них живуть тільки на розпродажах, інші, навпаки, в елітних бутіках.
Причини, які здатні викликати шопоголізм у чоловіків, зводяться до кількох - прагнення до влади, самоствердження, ілюзія свободи.
Оніоманія - це серйозна особистісна проблема, яку підживлюють глибинні підсвідомі конфлікти та особистісні суперечності. Вирішити дану проблему, в змозі лише серйозна індивідуальна робота з психологом. А конкретні поради можуть зорієнтувати й дати правильний напрямок думкам.
Людина, що страждає оніоманією, повинна зізнатися собі, що така проблема у неї є і познайомитися з психологією залежності. Головною підтримкою та помічником на цьому етапі життя має стати психотерапевт. Перш, ніж людина прийде до адекватної стійкої самооцінки, перш ніж усвідомлено вибудує систему цінностей і відчує свій внутрішній стрижень, їй необхідно позбутися негативних установок, попрощатися зі своїми страхами. А головне, люблячи себе, навчитися говорити "ні" - і не стільки іншим, скільки собі. Тільки відчувши відповідальність перед самим собою, перед своєю долею, людина зможе позбавитися від нав'язливих вимог примхливого імпульсу. Так само, як і від хитрих рекламних трюків, які треба сприймати просто як інформацію про товар, не уявляючи - купив би я цей продукт чи ні.
Шопінг безперечно є прекрасним засобом від депресії та стресу, тому що під час придбання речей крім адреналіну виділяється також гормон щастя - серотонін. Але головне, як і з усіма ліками, не переборщити з дозою.
 Справа в тому, що шопоголіками стають ті люди, в мозку котрих присутня дисфункція вироблення ендорфінів, приблизно, аналогічна тій, що спостерігається і в людей, хворих на шизофренію (звідси: всі манії, нав'язливі стани, перепади настрою – при шизофренії).
Тому, в якійсь мірі, шопоголіки - це шизофреніки, тільки безпечні для суспільства. Шопоманія - це хвороба, яка, на відміну від шизофренії - лікується простішими методами!